ترکيبات اصلی زغال سنگ های معدن

ترکيبات اصلی زغال سنگ های معدن

ترکيبات اصلی زغال سنگ های معدن

در این مقاله می خواهیم ترکيبات اصلی زغال سنگ های معدن را بررسی کنیم،

با ما در وب سایت کیا نشنال کول، فعال در تولید و فروش انواع زغال سنگ حرارتی، کک و زغال آنتراسیت تا پایان با ما همراه باشید.

 

  1. معدن مزینو در طبس

معدن مزينو طبس در 85 کيلومتري غرب شهر طبس واقع شده است. منطقه مورد مطالعه به لحاظ جايگاه زمين شناسي ساختماني در زون ايران مرکزي واقع است. اين منطقه در سمت غرب به شدت تحت تاثير گسل بزرگ و قديمي کلمرد قرار گرفته و به واسطه عملکرد اين گسل رسوبات قديمي با سن پرکامبرين در بلوک غربي آن آشکار است.

لايه هاي زغال سنگي، در سازند هجدک با سن ژوراسيک مياني تشکيل می شوند. سازند هجدک شامل تناوبي از زغال سنگ، شيل، ماسه سنگ

و به ندرت لايه هاي نازک آهکي خواهد بود. از آنجایی که شاخص رخساره هاي دلتايي است؛ وجود ناخالصي هايي از کاني هاي سولفوره (پيريت)، رس ها به خصوص آرژيليت، کائولينيت، مونتموريلونيت و کوارتز در اين زغال سنگ ها قابل توجه می باشد. بدين جهت مطالعات مينرالوگرافي و شناخت کاني هاي فلزي و غيرفلزي آن ها نقش مهمي را در تعيين کيفيت اين زغال سنگ ها و ملاحظات زيست محيطي آنها ايفا مي نماید. در اين تحقيق معلوم شد کاني فلزي پيريت به همراه آرژيليت و ماسرال ويترينيت از اصلي ترين اجزاي ترکيب اين زغال سنگ ها می باشند.

 

ترکيبات اصلی زغال سنگ های معدن 2
ترکيبات اصلی زغال سنگ های معدن

 

 

 

2. معدن پروده يک طبس

معدن پروده يک طبس در 75 کيلومتري جنوب شهرستان طبس واقع شده است.

منطقه مورد مطالعه به لحاظ جايگاه زمين شناسي ساختماني در ناحیه ايران مرکزی واقع می باشد. حوضه زغال دار طبس در ايران مرکزي که وسيع ترين محدوده رسوبات ياد شده به شمار مي رود، از سه پهنه زغالي با نام هاي پروده، ناي بند و مزينو تشکيل گشته است. رسوباتي که در پهنه پروده داراي رخنمون مي باشد از قديم به جديد عبارتند از: سازندهاي ناي بند، آب حاجي، پروده و بغمشاه.

سازند ناي بند خود از پنج بخش بنام هاي گلکان، بيدستان، حوض شيخ، حوض خان و قديرتشکيل شده که بخش قدير آن در پهنه پروده چند زون زغال سنگي را در خود جاي داده است. بخش قدير که بخشي از سازند ناي بند است از شيل، ماسه سنگ و آرژيليت و لايه هاي زغال سنگ تشکيل شده است. در اين بخش زغال دار معادن مهمي مثل پروده و مزينو وجود دارد. معدن پروده خود به بخش هاي پروده 1 تا 4 و شرقي تقسيم مي شود. به منظور بررسي ترکيب کاني شناسي و ژئوشيميايي زغال سنگ هاي پروده 1 تعداد 24 نمونه از زغال سنگ هاي لايه هاي اصلي آن بررسی شد. خاکستر اين زغال سنگ ها توسط دستگاه XRF و XRD تجزيه شد. مطالعات ژئوشيميايي نشان داد. بعضي عناصر از قبيل سرب، روي و مس در زغال سنگ هاي پروده يک نسبت به واحدهاي اطراف دارای غني شدگي بیشتری می باشند. هيچکدام نمي توانند منبع اقتصادي از نظر معدني باشند.

نمونه هاي شاخص اين زغال سنگ ها توسط ميکروسکوپ مورد بررسي پتروگرافي قرار گرفت. اين پژوهش نشان داد که ماسرال هاي آن ها شامل ويترينيت، سمي ويترينيت و فوزينيت و کاني هاي همراه اين زغال ها شامل کاني هاي رسي، سولفيد آهن و کربنات ها است.

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید