کک پترولیوم و کاربردهای آن در صنعت

کک پترولیوم و کاربردهای آن در صنعت

کک پترولیوم و کاربردهای آن در صنعت

برای آشنایی با کک پترولیوم و کاربردهای آن در صنعت با ما تاپایان این مقاله همراه باشید.

ماده کک نفتی از محصولات بدست آمده پس از پالایش نفت خام است.

پترولیوم کک یا کک نفتی یک محصول فرعی حاصله از پالایش نفت خام است. این ماده  از کربن تشکیل شده و دارای مقدار زیادی گوگرد و فلزات سنگین مانند نیکل و وانادیم است.

 

کک پترولیم
تکه های کک پترولیم

 

تاریخچه تولید کک پترولیوم در جهان

تولید کک نفتی در جهان به سال 2014 میلادی 24 میلیون و 700 هزار تن بوده است.  کشور چین به تنهایی 49 درصد تولید دنیا را به خود اختصاص می دهد.
در خاورمیانه نیز در سال مذکور 950 هزار تن کک نفتی تولید شد که کشور کویت رتبه نخست منطقه را در اختیار دارد.
مصرف کک نفتی در جهان به میزان 76 درصد در صنعت آلومینیوم ، پنج درصد در صنعت فولاد و بقیه در سایر صنایع صورت می پذیرد.
طرح تولید پترولیوم کک به عنوان یکی از طرح های دانش بنیان کشور است با هدف دستیابی به فناوری مربوطه و به منظور تامین بخش مهمی از نیاز صنایع تولید آلومینیوم و فولاد کشور اجرا شده است.

 

کک پترولیم 02
کک پترولیم سیاه و خاکستری رنگ

تولید کک پترولیوم در ایران

تولید کک از مواد سنگین نفتی روشی است که برای نخستین بار در کشور با اتکا به فناوری بومی انجام می شود. در این طرح میزان گوگرد و فلزات سنگین در خوراک واحد کک سازی که تاثیر اساسی در کیفیت محصول نهایی دارد با تدابیر ویژه به صورت مناسبی مرتفع شده است.

این فرآورده می تواند به عنوان سوخت استفاده گردد. البته استفاده از این ماده به عنوان سوخت صرفه اقتصادی ندارد.

ککی که از کوره به صورت ماده خام خارج می شود به گرین کک معروف است.

این مواد را  در کوره های دوار به وسیله ی ترکیبات کلسیم دار،  رسوبات فرار هیدروکربنی از کک جدا می کنند. حاصل این کار کلسیم پترولیوم کک نامیده می گردد. کلسیم پترولیوم کک در کوره های القایی به عنوان آند استفاده شده و به شکل ها و خواص گوناگون در می آید. این آندها به صورن گسترده در صنعت آلمینیوم و فولاد استفاده می شوند. 

کک پترولیوم و کاربردهای آن در صنعت 2
کک پترولیوم و کاربردهای آن در صنعت

ساختار کک پترولیوم

پترولیوم کک بالای 90٪ کربن دارد.  5 تا 10 درصد کربن دی اکسید بیش تر از دغال سنگ در واحد انرژی هنگام سوختن آزاد می کند. این خاصیت پترولیوم کک باعث می شود تا فولاد را به چدن بتوان تبدیل نمود.

در هر واحد وزن هم بین 30 تا 80 درصد بیش تر از زغال سنگ کربن دی اکسید آزاد می کند. تفاوت گسیل کربن دی اکسید در ذغال سنگ و پترولیوم کک در واحد انرژی به دو پارامتر هیدروکربن های فرار و رطوبت موجود در ذغال بستگی دارد. گرافیت پترولیوم کک هایی که  حاوی خلوص کربن بالایی می باشند به عنوان سوخت و یا برای ساخت سلول های خشک ، الکترودها و … کاربرد دارد.

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

گفتگوها
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید